Rene's Webstek | rvu.be  

Main Menu
Home
Zeilen
Paul Vinck
Staf Versluys
Radio Amateurs
Vespa
Links
- - - - - - -
Contact
Gastenboek

Handboek voor Transat zeilers
Geschreven door Rene   
donderdag 12 februari 2015
Jimmy Cornell, een gerenommeerde wereldzeiler, organiseerde in 1987 voor het eerst de Atlantic Raly for Cruisers, afgekort ARC. Met meer dan 150 deelnemers werd het een groot succes. Sindsdien is dit aantal elk jaar toegenomen.
Op het eiland Gran Canaria in de jachthaven van Las Palmas verzamelen elk jaar in november de boten die de oversteek willen wagen.
Voor het zelfvertrouwen van de bemanning zijn er in de weken voor de start bijeenkomsten met lezingen, demonstraties en voorlichtingen.
Ter bevordering van het sociaal contact is het alle dagen feest. De periode om zonder Hurricanes de oversteek naar de Caraïben te wagen volgt uit dit rijmpje.
June - Too Soon
July - Standby
August - You Must
September - Remember
October-It's all over

Oktober is dus het veiligste moment om de trans-Atlantische overtocht naar de Caraïben te zeilen. Bovendien is de kans groot dat ge dan ook van de dragende passaatwind kunt genieten om tijdig op op een of ander idyllisch coconut eiland in de zon onder een groene palmboom in het witte zand de eindejaarsfeesten kunt vieren.

Routeplanning

Tijdens de oversteek neemt elke boot deel aan een dagelijks radionet. Telkens wordt positie en weersomstandigheden bijgehouden. Het thuisfront kan contact opnemen met het kantoor in Londen om uw voortgang bij te houden. Elke aangekomen boot wacht een uitbundig welkom, of het nu dag of nacht is, plus een flink glas rumpunch. Onderwijl helpen vele bereidwillige handen de boot in zijn box. Weer zijn er feesten en vieringen met prijzen in vele categorieën. Gedurende meerdere dagen leeft iedereen op een roze wolk.

De Canarische Eilanden blijven het populairste vertrekpunt voor een Atlantische oversteek. In de afgelopen 10 jaar heeft Las Palmas op Gran Canaria de reputatie verworven de beste haven te zijn om je voor te bereiden. Dit komt voornamelijk door de ARC?deelnemers, die tijdens de laatste twee weken voor de start eind november geleidelijk door Las Palmas worden aangetrokken. Lokale handelaars zijn tegen eind november met grote voorraden levensmiddelen volledig op de binnenvallende vloot voorbereid.

Een halte op de Kaapverdische Eilanden maakt het langste stuk flink korter. Een bijkomend voordeel is, dat je boot daar al diep in de passaatgordel zit. Deze eilanden zijn vreselijk arm, alle voorraden moeten al eerder zijn ingeslagen.

Vanwaar je ook vertrekt, het gaat er om zo snel mogelijk de passaatgordel te bereiken, ook wel de 'Melk ronde' genoemd omdat het er makkelijk varen is. Het algemene advies is 'zuidwaarts zeilen tot de boter smelt' en dan rechtsaf slaan. Concreet betekent dit dat je in positie 25°N en 25°W je plat voor de wind naar de Craïben kunt zeilen Hoewel verder zeilen naar 20°N meer zekerheid geeft om in de passaat te raken, vooral als je voor kerstmis vertrekt. Dat is niet het eind van het verhaal, want de wind kan zuid, noord of oost worden en er zullen windstiltes zijn zodat je jezelf zult afvragen of je de verkeerde afslag hebt genomen. Maak je echter geen zorgen, want de wind zal terugkomen. Het systeem is betrouwbaarder dan op de meeste andere plaatsen waar je eerder hebt gezeild.

De Caribische bestemming heb je voor het uitkiezen; de Bovenwindse Eilanden lijken wat dichterbij, maar dat zijn er niet zoveel. Barbados wordt vaak als eerste aangelopen omdat het 80 mijl loefwaarts van St.Lucia ligt, dit is de op twee na populairste aanloopplaats. Martinique is ook in, met Marin aan de zuidkant waar je ankert in een wijde beschutte baai, met een douanekantoor op de jachthaven waar je kunt inklaren en nog veel meer voorzieningen voor een net gearriveerd jacht. English Harbour op Antigua is ook een prima eerste bestemming.

Voor de wind

Hoe je van de passaat profiteert zal grotendeels afhangen van de tuigage van je boot. Elk systeem heeft zijn varianten en voor je aan een oversteek begint dien je een helder beeld te hebben van de praktische zeilvoering voor verschillende combinaties van wind en zeegang.

Vóór de wind zeilen gaat altijd gepaard met een zekere mate van rollen waardoor de glazen en servies onaangenaam tegen elkaar stoten Handdoeken tussen de potten en pannen moet het gerammel in laden en kastjes in toom houden.

Als je niet op een record uit bent en gewoon wilt genieten van de reis, overweeg dan met lange slagen af te kruisen ? slagen van een dag of meer. Door hoger dan voor de wind te sturen vermindert het rollen en zal de bemanning een prettiger tijd hebben aan boord.

Niet iedereen aan boord heeft ondervinding met de spinnaker, veel oefenen is de boodschap. Op deze tropische breedten komen regelmatig buien voor waarin de windsnelheid verdubbeld. Radar kan bij het zien en volgen van die squalls behulpzaam zijn, maar het hoge energieverbruik maakt deze mogelijkheid onaantrekkelijk. Vanaf een bepaalde windsterkte moet overwogen worden de spinnaker ’s nacht te verwijderen en de genua uit te bomen.

Radio

De radiogolven van een marifoon bewegen zich rechtlijnig en hebben een bereik van enkele kilometers. Kortegolf zenders maken contact mogelijk over grote afstanden met andere schepen en stations op de wal. Met een amateurradio houd je contact met anderen en met de wal. Via KG en aangesloten op een laptop krijg je weather forecast en weatherfax.

Bevoorrading

In het vooruitzicht van drie weken op zee moet er voor alle zekerheid het dubbel aan water en proviand worden ingeslagen. In droge boten zijn blikken lang houdbaar. Het wordt aangeraden maar in de 40 jaar dat ik zeilde was het nooit nodig de blikken te lakken of de papieren etiketten te verwijderen en met stift de inhoud te vermelden. Want het is niet leuk om telkens het blik in de hand te nemen om te zien wat er in is.

Laatst bijgewerkt op ( woensdag 13 november 2019 )
 
< Vorige   Volgende >

Rene van Uden